Om det Muslimska Brödraskapet del 2 – utveckling efter Mubaraks Fall


Efter den korta genomgången av Muslimska Brödraskapets historia och utveckling fram till Mubaraks fall, är det lämpligt att fråga sig – vad hände sedan? Hur väl har de linjer för rörelsens agerande som drogs upp i februari visat sig stämma?

Efter Mubaraks fall har många av aktivisterna på Tahrir-torget blivit mer och mer misstänksamma mot militären, och åter börjat höja röster för att övergången till civilt styre skall ske snabbare, vilket olycksbådande nog motverkas med ganska bryska medel av den militära interimsregeringen. Folk börjar bli otåliga och vill se en början till övergång till civilt styre. Tidag den 12:e April tömdes Tahrir-torget på demonstranter av polis efter att hundratusentals åter demonstrerat dagarna innan,  som P1 rapporterat (http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3304&grupp=13784&artikel=4452576). Protestvågen är inte över än – och undantagstillståndet som rådde under Mubaraks tid inte lyft, även om den tydligen skall ”lättas” något (se http://www.dn.se/nyheter/varlden/egyptiskt-undantagstillstand-skrotas)

Brödraskapet och Konstitutionen

Report from Al-Jazeera on the Egyptian Referendum

Var brödraskapet står ifråga om militären och landets framtid främträder i frågan om ny konstitution. Många av Tahrir-torgets aktiva var mycket kritiska mot den nya föreslagna konstitutionen som lades fram till folkomröstning på raketfart – redan den 19:e mars (se t.ex http://www.dn.se/nyheter/varlden/egyptiska-unga-sagar-konstitution). Men konstitutionen antogs ändå, bland annat med starkt stöd från det muslimska brödraskapet, ivriga att under den nya grundlagen bli ett legitimt politiskt parti. Detta har i deras ögon övertrumfat bristerna i den föreslagna nya ordningen. Det är överhuvudtaget intressant att notera att Muslimska Brödraskapet aktar sig mycket noga för att kritisera militären, trots att många av deras medlemmar rimligen har förstahandserfarenhet av hur militären också deltagit i Mubarakerans repression och vet att deras personal deltagit i såväl dödskjutningar som tortyr, även efter Mubaraks fall. Men här ser vi tydligt det konservativa, i meningen systembevarande draget, hos muslimska brödraskapet, liksom den disciplin som de uppvisar.

Dessa drag är både en lättnad men också en källa till oro. Lättnad, eftersom det muslimska brödraskapet verkar mer beslutna än någonsin att gå fram längs en konstitutionell, civil väg utan att vilja slå sönder Egyptens institioner. Brödraskapets attityd visar på ett långt perspektiv snarare än en kraftsamling för att få en majoritet på en gång.

Men en oro också eftersom deras kalkylerande attityd skapar osäkerhet om deras avsikter i viktiga frågor. Den nya konstitutionen kommer att ge mer makt till parlamentet, ett system för maktdelning och garantier för medborgerliga rättigheter och andra förändringar som Muslimska Brödraskapet och de flesta egyptier har anledning att välkomna i framtida val.  Men den lämnar ännu paragraf 2, som talar om Islam som ”grundvalen för landets rättsordning” intakt. Det här är problematiskt mot bakgrund av den senaste tidens oroligheter rörande religiösa minoriteter  och vissa extrema islamisters vigilantedåd här och var i det numer rätt laglösa Egypten. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3304&grupp=6286&artikel=4411308.

Brödraskapet, Kvinnor och minoriteter

Dr Makarem al-Deiri

Det Muslimska Brödraskapet är ännu klart obestämd i sin inställning till religiösa minoriteters och kvinnors rättigheter – vilket säger något i sig. Ingen skall ta miste på en sak – det Muslimska Brödraskapets huvudfåra är fortfarande en ur modernt sekulärt perspektiv djupt reaktionär rörelse, och deras religiösa grundval kommer förr eller senare att komma i konflikt med modernitet och sekulära värden.

Ingen illustrerar det djupt konservativa draget bättre än deras kvinnliga kandidat till parlamentsvalen 2005, litteraturdoktorn Makarem al-Deiri (hon hindrades dock att delta för sitt medlemskap i Brödraskapet), som i en intervju för Brödraskapets hemsida lydigt upprepar de floskler om kvinnans plats i hemmet som brödraskapet delar med reaktionärer över världen(se http://www.ikhwanweb.com/article.php?ID=5815&SectionID=0). Hon var dock inte den första – redan år 2000 kastade Alexandriagrenen av Brödraskapet fram den kvinnliga kandidaten Jihan al-Halafawi för parlamentsvalen. Se artiken om hennes kandidatur l i al-Ahram http://weekly.ahram.org.eg/2000/497/eg2.htm, där också frågan om brödraskapets dubiösa inställning till den stora koptiska minoriteten tas upp.

När en sådan som Magnus Norell i SvD varnar för det Muslimska Brödraskapets våldstendenser (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/muslimska-brodraskapet-en-del-av-problemet_5924805.svd#after-ad) blir han därför representativ för en grupp som är väl ivriga att peka på problemen med brödraskapet, men uppenbarligen inte hade lika lätt att finna orden mot de diktatorer som i årtionden suttit och sitter vid makten i mellanöstern. Det våld som brödraskapet med säkerhet kan kopplas till är en viskning jämfört med diktatorernas våld – och det vet han om. Men han har en bättre poäng, och det är problemet att hantera t.ex. kvinnors utövade (till skillnad mot teoretiska) rättigheter när man har en religiös grundsyn, vilket framgår klart om man t.ex. lyssnar på ett inslag i P1 från den 13:e April i år (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4447691).

I backspegeln måste man dock se att det rört sig inom brödraskapet i dessa frågor. För tjugo år sedan hade knappast ens den benhårdaste konservativa tant fått ställa upp för ett val. Utvecklingen rör sig sakta, alltför sakta, men ändå åt rätt håll. Inom Brödraskapet spelar Systrarna en allt större roll, vilket numera framhävs av rörelsen själv, se t.ex inlägget i Ikwanweb, http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=19910.

Inte direkt Brödraskapets Tidning

Några Talibaner är Brödraskapet alltså inte, och de som skulle hävda det är närmast komiskt felunderrättade. Hur komplex relationen är mellan en islamistisk rörelse, moderniteten och mänskliga rättigheter illustreras väl av en artikel i Global Muslim Brotherhood Report om det Turkiska Muslimska Brödraskapet (http://globalmbreport.org/?p=4173). Frun till en ledande människorättsaktivist, som också är medlem i det Turkiska Brödraskapet, har valts till parlementsledamot för det milt islamistiska AKP (som demokratiserat Turkiet betydligt jämfört med de auktoritära sekularister som satt innan), i vilken position hon kämpar för kvinnors rätt att ha på sig huvuddok även när de representerar staten. Lös upp den härvan med en enda entydig etikett den som kan.

Det är dock slående hur den interna dragkampen inom brödraskapet bidrar till att avleda uppmärksamheten från den utveckling som ändå skett, och spelar dess belackare och med rätta oroade sekulära betraktare i händerna.

I januari gav t.ex. en av de ledande Bröderna, Ibrahim Munir, en intervju där det förespeglades att Brödraskapet var på väg att tänka om i sin syn på kopters och även kvinnors rättigheter (se http://www.ikhwanweb.com/tagView.php?id=Copts, punkten ” Ibrahim Munir: MB Reviews its Denial to Nominate Copts and Woman to Run for Presidency ”). Den har sedermera tagits bort från Ikhwanweb, och jag kan bara hitta en enda kort referens till denna tänkta nyorientering ute på nätet. Al Masry Al-Youm, den största Egyptiska tidningens engelska nätupplaga, har rapporterat om debatten om den uppenbarligen mycket känsliga Artikel 2, både inom brödraskapet http://www.almasryalyoum.com/en/node/329983 och i vidare kretsar http://www.almasryalyoum.com/en/node/368333.

En artikeln i the Wire http://justjournalism.com/the-wire/muslim-brotherhood-in-egypt-members-split-over-copts-and-women/ sammanfattar väl brödraskapets märkliga tassande i dessa frågor, och pekar också på en bra radiosänd intervju i BBC World där medlemmar av brödraskapet tydligt visar att de famlar rätt hårt ännu i dessa frågor http://www.bbc.co.uk/programmes/p00dg2v5, inte minst i relation till dess decentraliserade avdelningar runt om i världen som inte alls verkar eniga i hur långt i liberal riktning de vill gå i . Deras ovana vid att ta ansvar för sina egna programförklaringar och vid hur ett normalt parti fungerar i ett riktigt parlamentariskt system framträder också med all tydlighet – intervjun rekommenderas som en uppvisning i osäkerhet som ligger bara centrimetrar under en yta av tvärsäkra principer.

Än så länge framstår alltså brödraskapet av idag splittrat och osäkert över var de ska gå i det gungfly som är Egypten post-Mubarak: famlande snarare än illvilligt dolskt planerande en radikal samhällsomvandling. Några supersmarta kryptoayatollor är de sannerligen inte.

———————————————————————–

En för mig nyupptäckt källa för att följa det muslimska brödraskapet är Global Muslim Brootherhood report, http://globalmbreport.org/, vars utmärkta hemsida följer det muslimska brödraskapet runtom i världen och rapporterar utan alltför stora skygglappar om deras göranden och låtanden.

Förutom de många källorna ovan vill jag påminna om den tidigare rekommenderade svenska websiten ”från Kairo till Världen” med flera bra inlägg i dessa frågor – se t.ex. http://kairotillvarlden.blogspot.com/2011/03/brodraskapet-juntan-och-spelet-kring.html

Talibanbilden är tagen från en artikel i Biblioteca Escéptica (en spansk blogg med inriktning på sekulärt orienterad litteratur och artiklar( skriven av Teresa Gonzalez Cortéz ”Multiculturalismo y Feminismo – un dilema imposible” där hon vältaligt pekar på att en radikalt tillåtande eller värdeneutral multikulturalism måste komma i viss konflikt med en feministiskt orienterad värdegrund. För de som behärskar spanska rekommenderas artikeln, som finns på http://bibliotecaesceptica.wordpress.com/2009/02/03/multiculturalismo-y-feminismo-un-dilema-imposible-m%C2%AA-teresa-gonzalez-cortes/

Publicerat på 22 april, 2011, i Afrika /Africa, Egypten /Egypt, Följetonger /Posting Serials, Islams Värld /World of Islam, Media & Rapportering /Media and Coverage, Muslimska Brödraskapet /Moslem Brotherhood, Om Kultur /Cultural Studies, Politik /Politics, Publicerat i Tidningar/ /Externa websidor, Samhällen Då & Nu, Världen och märkt , , , , , , . Bokmärk permalänken. Lämna en kommentar.

KOMMENTARER TILL INLÄGGET